Skip to content

Nawaitu

17/05/2010

Alhamdulilah, cuti pon dah berlalu ,rehat pon sudah, study masih lagi in progress ..insyaAllah…selagi blom exam, selagi tulah belum boleh rasa lega lagi.

.

“Bila tgh buntu ,tgh ada masalah, xder orang nak tolong , x perlah…. mintalah  dengan Allah sebab Allah shj  tempat kita minta tolong dlm mpermudahkan segala urusan ..InsyaAllah,  Allah dengar doa kita ..YAKIN!!! Begitulah kata2 ibu.

Bila rasa keseorangan, aduhai susah pulak rasanya  bila buat cousre ni sorg diri ,ya lah   x der gang msian yang buat course yang sama ngan saya . “xper2 ..Allah sentiasa ada dengan kita .”Astaghfirullahala’zim .. kena refleksi diri balik nampaknyab. Ini betul2 menguji sejauh mana keyakinan dan kebergantungan diri  kpd Allah .

.

Sedar lah wahai diri  yang lemah dan sering lupa,  apa2 jer yang mendatang , Allah jualah sumber  cari ketenangan, kekuatan dan pertolongan …nak lapangkan dada supaya senang terima ilmu ,nak cemerlang,nak bahagia,nak tenang,nak hidup senang …maka,minta sahaja lah kat Dia SEBAB APA? sebab Dialah satu2nya yang MAHA BERKUASA. x der satu perkara pon yang terjadi kat dunia nih tanpa izin Dia. Even daun yang jatuh dari pokok pon adalah atas kuasa dan ketentuan Dia ..Subhanallah ~…tapi menjadi peringatan sekali lagi, setiap perkara buruk yang berlaku pon adalah daripada  Dia dan sememangnya hanya  dari ketentuan Dia sahaja …maka nak buat apa2 mesti kena ingat nak cemerlang belajar kenalah KERANA ALLAH, nak pergi Usroh , nak pergi kelas , nak berhias, boleh kata semuanya mestilah  KERANA ALLAH Taala.
.
InsyaAllah perasaan lebih bersungguh2 akan lahir  dalam melakukan sebarang pekara yang kita lakukan. Putus asa dan kecewa pula insyaAllah akan lenyap serta-merta. Terpadamlah jua segala peransangka buruk yang dahulunya berada di hati. Inilah dia kebahagiaan yang tiada terhingga apabila  kita yakin  segalanya yang dilakukan bukanlah  untuk diri kita sendiri, bukan juga untuk orang lain tapi HANYA UNTUK ALLAH SEMATA2.

REDHA ALLAH sahaja yang kita perlu kejar . Sebab apa perlunya redha Allah ?  sebagai TIKET untuk  KITA UNTUK KE SYURGA. Tiadalah tertanding amalan manusia untuk dibandingkan dengan rahmat Allah yang lebih meluas. Lebih-lebih lagi kita hanya manusia biasa yang sememangnya x pernah kering dpd buat dosa.

.

Dalam hadith pertama IMAM NAWAWI , NIAT menjadi perkara pertama yang disebutkan :

.

Dari Amir al-Mukminin Abu Hafs ‘Umar Ibn Al-Khattab RA, katanya: Aku dengar Rasulullah SAW bersabda: Hanya segala amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang ia niatkan. Maka barangsiapa hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehinya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu.

Diriwayatkan hadith ini oleh dua orang Imam hadith iaitu Abu Abdullah Muhammad Ibn Ismail Ibn Ibrahim Ibn Al-Mughirah Ibn Bardizbah’ Al-Bukhari dan Abu Hussain Muslim Ibn al-Hajjaj Ibn Muslim al-Qusyairi al-Naisaburi dalam kitab sahih keduanya, iaitu kitab yang amat sahih diantara segala kitab yang pernah disusunkan.

Syarat2 niat: 1.Kerana Allah 2.Niat mestilah yang baik2 ..x kanlah  nak niat merompak rumah orang  pon kerana Allah jugak…

Tapi Niat Tak  Semestinya Menghalalkan Cara !!!

.

“Sesungguhnya solatku ,ibadahku,hidupku dan matiku , kuserahkan segalanya hanya kerana Allah Tuhan Yang Satu.”

“Ya Allah,ampunilah kami seandainya kami terlupa dan terleka, jadikanlah setiap kehidupan kami ,perkataan dan perbuatan kami sebagai ibadah kerana Mu, terimalah kami dan redhailah kami dan tempatkanlah kami bersama hamba2Mu yang soleh di Syurga FirdausMu” Amin..

Setiap kali kita bangun tidur kita kena segera pasang niat yang baik supaya setiap perkara yang kita nak buat hari tuh adalah kerana Allah semata2 dan  tidak tersasar melainkan hanyalah keranaNya ,maka kita kenalah sentiasa perbaiki niat kita balik setiap hari …Semoga perjalanan kita sepanjang hari   diberkati..InsyaAllah~



One Comment leave one →
  1. 20/05/2010 6:34 pm

    hoho…ade blog jgk eh.
    =)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: